„Прахът от космически кораби“ от стари спътници може да „отслаби магнитното поле на Земята“ в „тревожно“ предупреждение
Снимка: mirror.co.uk
The Mirror | 2024-03-15 | 12:23:50

„Прахът от космически кораби“, оставен от унищожените спътници, може да отслаби магнитното поле на Земята, причинявайки „разрушаване на атмосферата“, проучване предупреждава.

Противоречивото ново проучване, което предизвика дискусии сред учените, предполага, че феноменът „прах от космически кораби“, генериран от несъществуващи спътници, навлизащи отново в земната атмосфера, може да представлява значителен риск за магнитното поле на нашата планета.

Частните спътници вече представляват предизвикателства за астрономите, от фотобомбардиране на космически изображения до смущения в радиотелескопите и увеличаване на рисковете от сблъсък с други космически кораби. Истинската заплаха обаче се крие в това, което се случва с тези сателити в края на техните мисии.

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ: Изстрелване на SpaceX Starship: Илон Мъск избягва втора катастрофална експлозия, преди да загуби кораба при тест

Проучването, качено в базата данни за предпечат arXiv през декември 2023 г., но все още не е равностойно - прегледан, подчертава спешната необходимост от оценка на мащаба на проблема. Автор на Sierra Solter-Hunt, докторант в Университета на Исландия, документът предполага, че разпространението на търговски сателитни мегасъзвездия, като мрежата Starlink на SpaceX, може да освободи достатъчно магнитен прах, за да отслаби потенциално защитния магнитен щит на Земята.

Solter-Hunt предупреждава за ужасни последици, включително сателитни катастрофи и атмосферно оголване, ако тези сателитни мегасъзвездия продължат да се разширяват безконтролно. Тя каза пред Live Science: „Бях шокирана от всичко, което открих и че никой не е изучавал това. Мисля, че е наистина, наистина тревожно.“

Обикновено изведените от експлоатация сателити се извеждат от орбита и се изгарят при повторно влизане в земната атмосфера, за да смекчи космическия боклук. Въпреки това, докато се разпадат, те отделят изпарени метални замърсители в горните слоеве на атмосферата.

Изследванията на Solter-Hunt предполагат, че този прах от космически кораби може да компрометира магнитосферата, областта на магнитното поле на Земята, която предпазва атмосферата от слънчевата радиация. Тя каза: „Това е истинска уловка 22 за сателитните компании. Те може да отслабват магнитосферата с това, което правят, което от своя страна ги излага на риск.“

Липсата на мониторинг за прах от космически кораби в атмосферата оставя степента на проблема несигурна. Solter-Hunt изчислява, че броят на частните спътници, обикалящи около Земята, може да достигне между 500 000 и 1 милион през следващите десетилетия, потенциално увеличавайки атмосферното замърсяване с метали до безпрецедентни нива.

Теоретичните сценарии, представени в статията, пораждат опасения относно образуване на проводима мрежа около Земята поради повишените нива на прах от космически кораби. Това може да изкриви магнитосферата, излагайки сателитите на по-високи нива на радиация и слънчеви бури, което представлява значителен риск за космическата инфраструктура.

За всички последни новини, политика, спорт и шоубизнес от САЩ отидете на The Mirror US

Докато някои експерти приветстват проучването за хвърляне на светлина върху потенциалните опасности от праха от космически кораби, други остават скептични, цитирайки спекулативни предположения и необходимостта от допълнителни изследвания. Въпреки критиките, има консенсус сред експертите относно спешната необходимост от по-всеобхватни проучвания за оценка на въздействието на замърсяването с метали върху земната атмосфера.

Джон Тардуно, планетарен учен и експерт по магнитосферата в Университета на Рочестър в Ню Йорк Йорк, коментира: „Дори при обсъжданите плътности [на прах от космически кораб], непрекъсната проводима обвивка като истински магнитен щит е малко вероятна.“ Той добави, че някои от предположенията в статията също са „твърде прости и е малко вероятно да са правилни.“

Фиона Томпсън, научен сътрудник в университета Дърам в Англия, който специализира в космическата етика, твърди, че броят на потенциални сателити в орбита около Земята в бъдеще изглежда преувеличено. Тя спомена, че много рекламирани изстрелвания на сателити никога не се случват. Тя намира статията за интересен мисловен експеримент. Тя обаче добави, че без ясно да очертае как прахът от космически кораби ще причини тези проблеми, това не трябва да се предава като „това ще се случи“.

Източник: mirror.co.uk